~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
........................................ * Συνέχεια του Ιστολογιου της εφημερίδας "Αρκαδικό Βήμα" στη δ/νση: - https://arkadiko-vima.blogspot.gr/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..............* ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΑΡΚΑΔΩΝ (1988 - 2018) - 30 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ειδήσεις, νέα και ρεπορτάζ από τις παροικίες των Αρκάδων...................... ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: arkadikovima@gmail.com
Σύμβουλοι Έκδοσης: Πάνος Σ. Αϊβαλής - Πέτρος Σ. Αϊβαλής
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

31 χρόνια

31 χρόνια
........................................................................... email: arkadikovima@gmail.com

Η αρχαία Αρκαδία δεν είχε τα όρια του σημερινού νομού και ήταν αποκλειστικά μεσόγεια, καταλαμβάνοντας το εσωτερικό της Πελοποννήσου, χωρίς να βρέχεται καθόλου από θάλασσα. Περιελάμβανε τις επαρχίες, Μαντινείας, Γορτυνίας, Μεγαλοπόλεως, τη βόρεια Κυνουρία, όλη την επαρχία Καλαβρύτων, τα δυτικά της Κορινθίας και της Αργολίδας, τμήμα της Ολυμπίας, τμήμα της Ηλείας και τη Λακωνική Αράχωβα.




Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2008 και ώρα 8.00 πραγματοποιήθηκε στο θέατρο Atelier Πάρνηθος" Πάρνηθος 29 Κυψέλη η εκδήλωση για τα 20 χρόνια εκδόσεων της εφημερίδας μας 1988-2008.
Παραβρέθηκαν φίλοι και συνεργάτες και γιόρτασαν με ποίηση και οίνο.

Για την εφημερίδα "Αρκαδικό Βήμα" μίλησε ο καπετάν Νίκος Κωστάρας (ο Αρκάς). Αλλά και ο ποιητής Γιώργος Καραντώνης για το περιοδικό "Υφος". Δημοσιεύουμε παρακάτω την ομιλία του κ. Ν. Κωστάρα...


Αγαπητές φίλες και φίλοι του Αρκαδικού Βήματος

Νιώθω μια αρκαδική υπερηφάνεια για την 20χρονη διαδρομή του «Αρκαδικού Βήματος.» , του αγαπητού φίλου , συμπατριώτη αρκαδολάτρη εκδότη και Διευθυντή Πάνου Αιβαλή.

Γιατί μέσα από τις προσεγμένες ποιοτικές σελίδες του Αρκαδικού Βήματος , προβάλλεται ο αρκαδισμός , το Αρκαδικό ιδεώδες , οι ρίζες του διαχρονικού τόπου, που χάνεται στην αχλύ του μύθου και της παράδοσης , και ριζοκρατείται , μέχρι σήμερα.

Ακόμη προβάλλει τους πνευματικούς ταγούς , συγγραφείς , ποιητές και ζωγράφους , που εκθέτουν την λεβεντιά το φιλότιμο και κα τον ψυχισμό των Αρκάδων , επίσης την ομορφιά της Αρκαδίας , που τίμησαν κάποτε και οι ‘’ποιμένες΄΄της Αρκαδίας , όπως ο Πουσέν , ο Γκαίτε , ο Ουγκώ , ο Σίλλερ και άλλοι.

«Αρκάδες εσμέν» είναι η φράση που εκπέμπουν με υπερηφάνεια , όσοι νιώθουν την προγονική τους ρίζα και την μεγαλοσύνη της Αρκαδίας . Μιας Αρκαδίας τυλιγμένης, στο μυστήριο των Αρχαίων Τάφων , μια «χοϊκή» Αρκαδία , που η μυρουδιά τους τρυπάει τα ρουθούνια και γίνεται λιβάνι που μας λιβανίζει , εξαγνίζοντας μας όπως μας ερεθίζει και η αντάρα της κλεφτουριάς και μας γυρίζει προς τα πίσω στα βάθη των αιώνων.

Αυτή είναι η αποστολή του «Αρκαδικού Βήματος» .

Να παρουσιάζει τις σκέψεις των διανοουμένων, που εκφράζουν την ανάσα αυτού του βαθύρριζου τόπου.

Αυτούς τους συγγραφείς , που η αντιπνευματική αλλοτριωμένη καταναλωτική κοινωνία θέλει να τους βάλει στο περιθώριο , να μην ακούγεται η αρκαδική φωνή τους , που γαλβανίζει τη ρωμιοσύνη του Έλληνα.

Ακόμη το Αρκαδικό βήμα και οι διανοούμενοι έχουν χρέος και ευθύνη να εκπέμπουν μηνύματα για την προστασία του περιβάλλοντος , να ενθαρρύνουν τους Αρκαδικούς συλλόγους και να προλάβουν να καταγράψουν τις αναμνήσεις από τους εναπομείναντες θεματοφύλακες των χωριών μας , τη βρυσομάνα της λαϊκής παράδοσης , για να γραφτεί η τοπική ιστορία και ντοπιολαλιά που χρειάζονται να μάθουν οι νεότερες καταβολάδες , για να αγαπήσουν τις προγονικές ρίζες και να επισκέπτονται τα χωριά μας , σαν ζωντανά κύτταρα δημιουργίας , για να έχει συνέχεια αυτός ο βαθύρριζος τόπος.

Αγαπητέ Πάνο , σου εύχομαι να συνεχίσεις για πολλά χρόνια την πολιτιστική σου προσπάθεια , ποιοτικά και με φιλότιμο ώστε η ποιότητα να φρενάρει το διαφθαρμένο θόρυβο.

Όλοι είμαστε μαζί σου , συμπατριώτες στο υπέροχο πατριωτικό σου έργο.
Niκος Κωστάρας
Συγγραφέας,

O "Παρθενώνας της Πελοποννήσου" o Ναός του Επικούριου Απολλωνα


Μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα αρχίσει η επανατοποθέτηση των έξι δωρικών κιόνων, από τους δέκα συνολικά, της βόρειας πλευράς του Ναού του Επικούριου Απολλωνα. Το μνημείο επισκέφθηκε ο υπουργός Πολιτισμού Μιχάλης Λιάπης, ο οποίος αφού ενημερώθηκε για την πορεία των εργασιών αναστήλωσης από τον πρόεδρο της Επιτροπής Αναστήλωσης Επικουρίου Αλέξανδρο Μάντη, δεσμεύθηκε πως η πολιτεία θα χρηματοδοτήσει με 4 εκατ. ευρώ, μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (Δ' ΚΠΣ) τις εργασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου. Μετά την τοποθέτηση των έξι κιόνων, που απομακρύνθηκαν πριν από 3-4 χρόνια για να εξυγιανθεί το υπέδαφος, θα αρχίσει να υλοποιείται το νέο πρόγραμμα για τις άλλες πλευρές του κτιρίου. Ενδιαφέρουσα είναι η πρόταση του κ Μάντη που είπε ότι στο πλαίσιο της εξεύρεσης κονδυλίων για την ολοκλήρωση του έργου, να γίνει χρηματοδότησή του και από αυτούς που το λεηλάτησαν, δηλαδή τους Βρετανούς. Ο περικαλλής ναός του Επικούριου Απόλλωνα, που αποκαλείται και "Παρθενώνας της Πελοποννήσου", ως έργο του Ικτίνου, είναι το πρώτο ελληνικό μνημείο που ενεγράφη, το 1986, στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, αλλά παραμένει άγνωστος στο ευρύ κοινό. Η γεωγραφική θέση του μνημείου, στην ερημική τοποθεσία Βάσσες του δήμου Είρας στην καρδιά της ορεινής Πελοποννήσου σε υψόμετρο 1.131 μ. τον καθιστά σχεδόν απρόσιτο και εμποδίζει την ανάδειξή του. Ταυτόχρονα, όμως, το ερημικό, αυστηρό, ορεινό, μυστηριώδες και επιβλητικό τοπίο προσδίδει στο ναό ξεχωριστή ομορφιά. Ο Αρκαδικός ναός συνδέεται άρρηκτα με την ιστορική περίοδο που αντιπροσωπεύει και με τον χώρο στον οποίο βρίσκεται. Αποτελεί δείγμα τολμηρής αρχιτεκτονικής με το συνδυασμό και των τριών ρυθμών της αρχαιότητας και την προσαρμογή στις τοπικές λατρευτικές ιδιομορφίες .
Είναι ένα σημαντικό ιστορικό τεκμήριο. Δεν αντανακλά μόνο την αρχιτεκτονική και την τεχνολογία της εποχής του, αλλά είναι και μαρτυρία διαχρονική και με τις μεταγενέστερες μεταβολές. Οι ελάχιστοι επισκέπτες αποζημιώνονται με το εκπληκτικό θέαμα που αντικρίζουν. Βέβαια τα τελευταία χρόνια έχει περιοριστεί η ανεμπόδιστη αναδρομή στα βάθη του χρόνου και η έμμεση μεταφορά στην κλασική περίοδο, επειδή από το 1987 ο ναός έχει καλυφθεί από ειδικό προσωρινό στέγαστρο και παράλληλα εκτελούνται εργασίες αποκατάστασης του μνημείου.
Στο πλαίσιο της ανάδειξης του ναού, το καλοκαίρι, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση «Επικούριος Απόλλωνας υπό το σεληνόφως». Εκατοντάδες τυχεροί θεατές παρακολούθησαν μια μοναδική βραδιά πολιτισμού κάτω από το φως της πανσελήνου στην κορυφή του Κωτίλου όρους στον αρχαιολογικό χώρο δίπλα στο ναό. Την παράσταση σκηνοθέτησε ο Αρκάς σκηνοθέτης Στάθης Ρέππας. Συνδιοργανωτές της εκδήλωσης ήταν το Κέντρο Πολιτισμού UNESCO Αρκαδίας, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας και ο Δήμος Είρας.
Στο χαιρετισμό τους οι εκπρόσωποι των συνδιοργανωτών υπενθύμισαν την εκστρατεία για την επιστροφή της ζωφόρου, που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο, και την ανάγκη επίσπευσης των εργασιών αποκατάστασης του μνημείου. Βέβαια η επιστροφή της ζωφόρου, την παρούσα στιγμή, μοιάζει μια πάρα πολύ δύσκολη υπόθεση. Ωστόσο θα μπορούσε παράλληλα με τις εργασίες αποκατάστασης να προβλεφθεί η κατασκευή ενός μουσείου που θα στέγαζε τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής, που αυτή τη στιγμή φιλοξενούνται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας. Ταυτόχρονα αυτό το μουσείο, εκτός από την αύξηση των επισκεπτών και την αναβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου, θα αποτελούσε ισχυρό όπλο στην εκστρατεία για την επιστροφή της ζωφόρου. Υπενθυμίζεται ότι για την κατασκευή μουσείου υπάρχει μελέτη-πρόταση του Γ. Αγγελή πανεπιστημιακού στο Πολυτεχνείο Ξάνθης.Με τη συνοδεία των ήχων της αρχαιοελληνικής μουσικής, από το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς «Λύραυλος», οι θεατές ταξίδεψαν σε χρόνους μακρινούς και αντάμωσαν τον Απόλλωνα και τον Πάνα, που σύμφωνα με τη Μυθολογία σε αυτά τα βουνά υπηρετούσαν τη μουσική με τη λύρα και τον αυλό. Η κορυφαία ηθοποιός Εύα Κοταμανίδου απάγγειλε το ποίημα «Βάσσες» του νομπελίστα Ιρλανδού Seamus Heaney. Επίσης διάβασε το κείμενο του Νίκου Καζαντζάκη, από την «Αναφορά στον Γκρέκο», που περιγράφει την επίσκεψή του στο ναό το 1937.
Οι θεατές μέσα από το ντοκιμαντέρ «Επικούριος Απολλων» της Εφης Ξηρού, ξεναγήθηκαν τόσο στη διαχρονική παρουσία του μνημείου, όσο και στο πρόγραμμα αποκατάστασής του.
Η προβολή της ταινίας μικρού μήκους του Jean-Daniel Pollet, λειτούργησε λυτρωτικά και για λίγα λεπτά… απελευθέρωσε το ναό από το στέγαστρό- φυλακή. Οι εικόνες του 1964 με τη συνοδεία του κειμένου του Alexandre Astruc απογείωσαν τους θεατές και ελευθέρωσαν τους κίονες του ναού.
Ο πρωτοποριακός και ανατρεπτικός Γάλλος σκηνοθέτης, που βρήκε καταφύγιο στις Βάσσες «το άκρον άωτον της μαγείας» και εκμυστηρεύτηκε ότι «αυτός ο ναός υπήρξε, για μια δεκαετία περίπου, το κέντρο του κόσμου για μένα. Όταν ανακάλυψα τις Βάσσες, σκέφτηκα: Εδώ πρέπει να υπάρξεις», άφησε με αυτό το έργο του μια ιστορική και καλλιτεχνική μαρτυρία.
Η εκδήλωση επιβεβαίωσε ότι αυτά τα ερείπια εκπέμπουν ισχυρά σήματα στο παρόν και είναι σίγουρο ότι θα στέλνουν και στο μέλλον όταν τα περισσότερα από τα έργα του σήμερα θα έχουν ξεχαστεί. Αυτή η αποδοχή της συμβολής τους στη διατήρηση και συνέχεια του προγονικού πολιτισμού, που είναι η βάση της πολιτισμικής ανέλιξης της χώρας, επιβάλλει και την ανάγκη της αναγνωσιμότητας και διδακτικότητας των μνημείων.Υπεύθυνος για το πρόγραμμα της εκδήλωσης, ήταν ο δημοσιογράφος Βασίλης Νικολόπουλος, ο οποίος έγραψε ένα βιβλίο - οδηγό για τους θεατές της εκδήλωσης.
Το βιβλίο αυτό μαζί με το DVD της εκδήλωσης βρίσκεται στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και στο ιντερνετικό βιβλιοπωλείο www.allbooks.gr/index.php
*
Πάνο γειά χαρά
Από δημοσιεύματά σου γνωρίζω το ενδιαφέρον σου για τον Επικούριο Απόλλωνα. Σου στέλνω ένα κείμενο για την εκδήλωση που έγινε το καλοκαίρι και για την πρόσφατη επίσκεψη Λιάπη
Βασίλης Νικολόπουλος