Φωτισμός Γέφυρας Μάναρη Αρκαδίας
Παναγιώτης Σιαμπέκος
Παναγιώτης Σιαμπέκος Κώστας Τζαβάρας
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΑΝΑΡΙΩΤΩΝ
ΑΤΤΙΚΗΣ
Πληροφορίες – Αλληλογραφία :
Θησείου 6 – 17455 Άλιμος
Τηλέφωνο 210 98 28 398
694 697 53 15
Αθήνα 28/07/2011
ΠΡΟΣ :
1. Την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτ. Ελλάδας
Πάτρα
2. Τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων
Ελλάδας
Αθήνα
3. Την Περιφέρεια Πελοποννήσου
Τρίπολη
4. Το Δήμο Τριπόλεως
Τρίπολη
5. Το Δημοτικό Διαμέρισμα Βαλτετσίου
Κάτω Ασέα
Θέμα : Φωτισμός Γέφυρας Μάναρη Αρκαδίας
1. Όπως είναι γνωστό, κατόπιν αιτήσεώς μας και θετικής γνωμοδότησης των αρμοδίων Υπηρεσιών η Γέφυρα Μάναρη αναγνωρίστηκε ως Μνημείο με το υπ’αριθμ. 1353/Β/14-09-2006 ΦΕΚ (Η στάση Μάναρη έχει αναγνωριστεί με το υπ’αριθμ. 391/Β/25-06-1985 ΦΕΚ)
2. Ανταποκρινόμενο σε αίτησή μας το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο συνέταξε Μελέτη Φωτισμού των Μνημείων αυτών , ως διπλωματική εργασία
3. Ύστερα από αίτησή μας η π. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αρκαδίας με την υπάριθμ. 93/23-9-2010 ομόφωνη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου:
« α) Αναγνωρίζει την πολιτιστική αξία των δύο αυτών ιστορικών τεχνικών επιτευγμάτων , της λίθινης σιδηροδρομικής Γέφυρας Μάναρη και της σιδηροδρομικής στάσης στο χωριό Μάναρη.
β) Εκφράζει την συγκατάθεσή του για το φωτισμό τους σύμφωνα με την σχετική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και παρακαλεί τους εμπλεκόμενους Φορείς (ΟΣΕ- Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας )να αποφασίσουν σχετικά προκειμένου ο φωτισμός των Μνημείων να ενταχθεί σε σχετικό πρόγραμμα και να χρηματοδοτηθεί η εκτέλεσή του .
γ) Να συμπεριληφθούν στον κατάλογο των προβαλλόμενων Αρκαδικών Μνημείων και να τοποθετηθούν ενημερωτικές πινακίδες στον εθνικό δρόμο Τρίπολης – Καλαμάτας που να πληροφορούν την ύπαρξή τους . »
4. Το Δημοτικό Συμβούλιο του τέως Δήμου Βαλτετσίου έχει προβεί σε πολύχρονες και θετικές για το θέμα συζητήσεις και παραστάσεις, αλλά και διερευνητικές και ενημερωτικές επαφές με εξειδικευμένες εταιρίες . Μάλιστα στην υπ΄αριθμ. 7/24-01-2009 ομόφωνη απόφασή του αναφέρει :
«...Επειδή η απόσταση Τρενογέφυρας Μάναρη και ΄΄Σταθμός Διοδίων Γέφυρας Μάναρη΄΄ είναι πολύ μικρή, φαντάζει σημαντικό και κρίνεται εύλογο να φωτιστεί η Γέφυρα από τα διόδια, βάση της μελέτης που έχει εκπονήσει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο » .
5. Ο νέος εθνικός δρόμος Τρίπολης – Καλαμάτας διέρχεται ακριβώς δίπλα από τα Μνημεία και ο σταθμός διοδίων που βρίσκεται σε ελάχιστη απόσταση από αυτά, ονομάστηκε ΄΄Σταθμός Διοδίων Γέφυρας Μανάρη" .
Κατόπιν των ανωτέρω απευθυνόμαστε σε όλους εσάς, ως άμεσα εμπλεκόμενους στο θέμα, και σας παρακαλούμε να αποφασίσετε θετικά και να εκφράσετε τη συγκατάθεσή σας για το φωτισμό των Μνημείων, αλλά και στη συνέχεια να καταβληθεί ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ για να ενταχθεί το έργο σε σχετικό πρόγραμμα και να χρηματοδοτηθεί η υλοποίησή του .
Είμαστε βέβαιοι ότι θα συμβάλλετε με τις αποφάσεις σας ώστε να αναδειχθούν και να προστατευτούν δύο ακόμα αξιοθαύμαστα τεχνικά επιτεύγματα λαϊκής αρχιτεκτονικής στην Αρκαδία και να παραδοθούν προβεβλημένα αναλλοίωτα και αλώβητα στις επερχόμενες γενιές στις οποίες και ανήκουν.
Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω συνεργασία και διατελούμε με τιμή ,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Συνημμένα :
1. Σημείωμα ιστορικών στοιχείων της Γέφυρας και της Στάσης Μάναρη
2. Μελέτη φωτισμού Γέφυρας και Στάσης Μάναρη σε ηλεκτρονική
****
Σημείωμα ιστορικών στοιχείων της Γέφυρας
και της Στάσης Μάναρη Αρκαδίας
Σημείωμα ιστορικών στοιχείων της Γέφυρας
και της Στάσης Μάναρη Αρκαδίας
Βρίσκονται 15 χλμ. μακριά από την Τρίπολη, στον άξονα της σιδηροδρομικής γραμμής Τρίπολη – Καλαμάτα, όπου υπάρχει και η ομώνυμη Στάση Μάναρη. Στο 13ο χλμ. του παλαιού οδικού άξονα Τρίπολη – Καλαμάτα υπάρχει στροφή προς Μάναρη. Σε απόσταση 2 χλμ. από τη στροφή είναι η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη.
Από το νέο Εθνικό δρόμο Τρίπολη – Καλαμάτα απέχουν ελάχιστη απόσταση ανατολικά και η πρόσβαση γίνεται με έξοδο αμέσως μετά τα διόδια «Γέφυρας Μάναρη» στον κλάδο προς Καλαμάτα.
Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει ακόμη είσοδος και έξοδος Μάναρη στον κλάδο Καλαμάτα-Αθήνα.
Είναι η μεγαλύτερη λίθινη θολωτή και τοξωτή κοιλαδογέφυρα της Ελλάδας. Καλύπτει τόξο 39ο 45’ και έχει ακτίνα κύκλου 165,84 μέτρα. Εσωτερικά έχει μήκος 113,943 μέτρα και εξωτερικά 117,257 μέτρα. Έχει οκτώ (8) ανοίγματα (καμάρες) με 12,5 μέτρα το καθένα. Το μέγιστο ύψος της είναι 21 μέτρα και το πλάτος της είναι 4,25 μέτρα.
Μελετήθηκε, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τη γαλλική εταιρεία Societe Anonyme Internationale deconstruction et denterprise des Tranaux Publiques (Ανώνυμη Διεθνής Εταιρεία Κατασκευών και Εργολαβικών Έργων). Τα σχέδιά της είναι της περιόδου 1890 – 91 από το Γάλλο αρχιμηχανικό Α. Cotteland. Αρχιμηχανικός κατασκευής ήταν ο P. Lepeche.
Η κατασκευή της έγινε μεταξύ των ετών 1892 – 1896.
Υπάρχει σχεδιάγραμμα κατασκευής της Γέφυρας σε κλίμακα 1/100, μήκους δύο περίπου μέτρων Χ 0,30 μ. και χειρόγραφα επιμετρητικά στοιχεία των εκτελεσθεισών εργασιών κατασκευής στα γαλλικά από 14 σελίδες Α3 και ημερομηνία 9 Οκτωβρίου 1896. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει, ότι η κατασκευή της γέφυρας τελείωσε το 1896. Ο σιδηροδρομικός άξονας Μύλων – Καλαμάτας πρωτολειτούργησε το έτος 1898.
Η πέτρα της Γέφυρας και της Στάσης είναι ντόπια. Η γνωστή Μαναραίικη πέτρα. Είχαν ανοιχτεί νταμάρια στον παρακείμενο ορεινό όγκο «Σπαρτιά» και με ντεκοβίλ την έφερναν στο χώρο της Γέφυρας για πελέκημα και χτίσιμο. Εργάστηκαν Γάλλοι και Ιταλοί τεχνίτες, αλλά και Έλληνες. Και γυναίκες χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά της πέτρας και για το χοντρό πελέκημά της.
Από της κατασκευής της η Γέφυρα δε χρειάστηκε ποτέ παρέμβαση για επισκευή ή συντήρηση και δεν επηρεάστηκε ποτέ από φυσικά φαινόμενα.
Στην άκρη της γέφυρας βρίσκεται το κτίριο της Στάσης Μάναρη. Κτίστηκε το έτος 1897 με πέτρα ίδια με εκείνη της γέφυρας. Έχει το παραδοσιακό σχέδιο Στάσης της εποχής εκείνης. Είναι αληθινό κομψοτέχνημα.
Η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη είναι τοπόσημα και σημεία αναφοράς για τους κατοίκους του χωριού Μάναρη, της ευρύτερης περιοχής, της Αρκαδίας, αλλά και των ταξιδιωτών του σιδηρόδρομου. Άλλοτε ο χώρος της Γέφυρας και της Στάσης έσφυζε από ζωή και κίνηση. Το τρένο ήταν το μοναδικό μέσον για την διακίνηση ανθρώπων και προϊόντων της περιοχής.
Σήμερα το κτίριο της Στάσης είναι ερειπωμένο με ορθάνοιχτα παράθυρα και πόρτες και κατεστραμμένα ταβάνια, εγκαταλειμμένο από κάθε ανθρώπινη έγνοια και φροντίδα. Η Γέφυρα δε έχει υποστεί πρόσφατα ακρωτηριασμό των άκρων της από τους εργολάβους << εκσυγχρονιστές – ανακαινιστές >>, που γκρέμισαν κάτω από τη Γέφυρα τρεις λαξευμένους ογκόλιθους της στέψης - ο ένας ήδη εξαφανίστηκε και δεν τον αναζήτησε κανείς !! - και έβαλαν στη θέση τους τσιμέντο, ενώ κάλυψαν πάλι με τσιμέντο άλλους στα άκρα της. Για να αποφύγουν δε τις διαμαρτυρίες μας κάλυψαν το τσιμέντο με πρόχειρη και άσχετη επένδυση, που φαντάζει από μακριά και δημιουργεί αλγεινή εντύπωση και στους πλέον ανίδεους. Η άμεση αποκατάσταση του Μνημείου είναι πλέον υποχρέωση των αρμοδίων Αρχαιολογικών Υπηρεσιών και των Αρχιτεκτόνων του Ο.Σ.Ε.
Και η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη έχουν χαρακτηριστεί μνημεία που «χρήζουν ειδικής κρατικής προστασίας …» (ΦΕΚ 391/Β/25.6.1985 και 1353/Β/14.9.2006).
Ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. κ.Κων/νος Συρμακέζης σε απαντητική του επιστολή προς το Σύνδεσμό Μαναριωτών αναφέρει:
Ήδη εκπονείται στο εργαστήριό μας Διπλωματική εργασία, το βασικό αντικείμενο της οποίας είναι η συμπεριφορά τη Γέφυρας αυτής σε ένα πιθανό μεγάλο σεισμό.......... Είμαι ευτυχής για τις ενέργειες που κάνετε να αναδείξετε τη Γέφυρα και επιθυμώ να σας διαβεβαιώσω ότι είμαι στη διάθεσή σας για να σας βοηθήσω σχετικά, όταν και όπου θεωρήσετε ότι μπορώ. ……….
Πράγματι η φοιτήτρια τότε, Πολιτικός Μηχανικός σήμερα, κ.Σταυρούλα Σουρτζή μελέτησε με κάθε λεπτομέρεια τα στοιχεία της Γέφυρας και αποτύπωσε την εργασία της και τα συμπεράσματά της σε βιβλίο 215 σελίδων με τίτλο << Παραμετρική διερεύνηση στατικής και αντισεισμικής συμπεριφοράς τοξωτών λίθινων γεφυρών .
Πράγματι η φοιτήτρια τότε, Πολιτικός Μηχανικός σήμερα, κ.Σταυρούλα Σουρτζή μελέτησε με κάθε λεπτομέρεια τα στοιχεία της Γέφυρας και αποτύπωσε την εργασία της και τα συμπεράσματά της σε βιβλίο 215 σελίδων με τίτλο << Παραμετρική διερεύνηση στατικής και αντισεισμικής συμπεριφοράς τοξωτών λίθινων γεφυρών .
Ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. – Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών - κ.Περικλής Μπούρκας σε επιστολή του αναφέρει: ……… Εντυπωσιάστηκα από το κάλλος και τη σπουδαιότητα του περίτεχνου αυτού μνημείου που δικαίως θέλετε να προβάλλετε. Η παλαιότητα της Γέφυρας σε συνδυασμό με το αρχιτεκτονικό της κάλλος και την περίτεχνη κατασκευή επιβάλλουν την ανάδειξή της σε τεχνικό και πολιτιστικό μνημείο. Για τους λόγους αυτούς πιστεύω ότι η Γέφυρα πρέπει να φωτιστεί και η μελέτη φωτισμού να γίνει με τη δέουσα στην περίπτωση προσοχή, ώστε πράγματι να συμβάλλει στην προβολή της ως ιστορικού τεχνικού επιτεύγματος...
Επίσης ο καθηγητής το Ε.Μ.Π. – Εργαστήριο Φωτομετρίας – κ.Φραγκίσκος Τοπαλής σε επιστολή του εκφράζει το θαυμασμό του για το περίτεχνο μνημείο και με πολλή χαρά αναλαμβάνει την επιστημονική καθοδήγηση φοιτητών του στην εκπόνηση Διπλωματικής εργασίας με θέμα το φωτισμό της Γέφυρας Μάναρη. Έτσι η Ηλεκτρολόγος Μηχανικός σήμερα, κ.Μυρτώ Κανακάκη, φοιτήτρια τότε, συνέταξε τη μελέτη φωτισμού της Γέφυρας η οποία διακρίθηκε και αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (http://www.flashlight.gr/images/news/090723_Myrto_Kanakaki.pdf). Η ίδια δημοσίευσε στοιχεία της μελέτης στο περιοδικό Ηλεκτρολόγος και αλλού με τον τίτλο: Γέφυρα με τον Πολιτισμό.
Η Γέφυρα Μάναρη έγινε αντικείμενο συζήτησης σε Συνέδριο Πανεπιστημιακών Τεχνικών, με εισήγηση καθηγητών του ΕΜΠ, (κ.κ. Συρμακέζης, Αστέρης, Αντωνόπουλος, Μαυρούλη) στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ (11, 12 και 13.7.2006) και στο Νέο Δελχί των Ινδιών (6, 7 και 8.11.2006) ως ιστορικό τεχνικό, κατασκευαστικό επίτευγμα και προτείνονται λύσεις για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της στατικότητάς της.
Σε ελάχιστη απόσταση δυτικά των μνημείων και σε σημείο ορατό από αυτά, βρίσκεται ο σταθμός διοδίων του νέου αυτοκινητόδρομου Τρίπολη – Καλαμάτα που με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ονομάστηκε σταθμός διοδίων «ΓΕΦΥΡΑΣ ΜΑΝΑΡΗ». Έτσι και οι ταξιδιώτες του αυτοκινητόδρομου βλέπουν από κοντά τη Γέφυρα, τη θαυμάζουν και αναφέρονται σε αυτή.
Mε τη με αριθμό 93/23.9.2010 ομόφωνη απόφασή του το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αρκαδίας συγκατατίθεται για το φωτισμό τους και γενικότερα την προβολή τους ως κομψοτεχνήματα λαϊκής αρχιτεκτονικής. Απομένει η συγκατάθεση και των άλλων εμπλεκόμενων Υπηρεσιών και Φορέων.
Το χωριό Μάναρη βρίσκεται λίγες εκατοντάδες μέτρα ανατολικά
των μνημείων και ο δρόμος που οδηγεί σ’ αυτό διέρχεται κάτω
από τη Γέφυρα.
των μνημείων και ο δρόμος που οδηγεί σ’ αυτό διέρχεται κάτω
από τη Γέφυρα.
Ο Σύνδεσμος Μαναριωτών καταβάλλει άοκνες προσπάθειες
για το φωτισμό των μνημείων και την προβολή τους και απευθύνεται
προς την Πολιτεία προκειμένου να «νοιαστεί» αυτή γι αυτά, αλλά και
προς διάφορους Φορείς αναζητώντας χορηγούς για την επίτευξη
του στόχου αυτού.
για το φωτισμό των μνημείων και την προβολή τους και απευθύνεται
προς την Πολιτεία προκειμένου να «νοιαστεί» αυτή γι αυτά, αλλά και
προς διάφορους Φορείς αναζητώντας χορηγούς για την επίτευξη
του στόχου αυτού.
Μάναρη 02-02-2011
Παναγιώτης Σιαμπέκος
Πρόεδρος του Συνδέσμου Μαναριωτών
Τηλ.