~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
........................................ * Συνέχεια του Ιστολογιου της εφημερίδας "Αρκαδικό Βήμα" στη δ/νση: - https://arkadiko-vima.blogspot.gr/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
..............* ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΑΡΚΑΔΩΝ (1988 - 2018) - 30 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ *

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ειδήσεις, νέα και ρεπορτάζ από τις παροικίες των Αρκάδων...................... ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: arkadikovima@gmail.com
Σύμβουλοι Έκδοσης: Πάνος Σ. Αϊβαλής - Πέτρος Σ. Αϊβαλής
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

31 χρόνια

31 χρόνια
........................................................................... email: arkadikovima@gmail.com

Η αρχαία Αρκαδία δεν είχε τα όρια του σημερινού νομού και ήταν αποκλειστικά μεσόγεια, καταλαμβάνοντας το εσωτερικό της Πελοποννήσου, χωρίς να βρέχεται καθόλου από θάλασσα. Περιελάμβανε τις επαρχίες, Μαντινείας, Γορτυνίας, Μεγαλοπόλεως, τη βόρεια Κυνουρία, όλη την επαρχία Καλαβρύτων, τα δυτικά της Κορινθίας και της Αργολίδας, τμήμα της Ολυμπίας, τμήμα της Ηλείας και τη Λακωνική Αράχωβα.

Περί της Γέφυρας και της Στάσης Μάναρι Αρκαδίας

  Σημείωμα ιστορικών στοιχείων 


Βρίσκονται 15 χλμ. μακριά από την Τρίπολη, στον άξονα της σιδηροδρομικής γραμμής Τρίπολη – Καλαμάτα, όπου υπάρχει και η ομώνυμη Στάση Μάναρη. Στο 13ο χλμ. του παλαιού οδικού άξονα Τρίπολη – Καλαμάτα υπάρχει στροφή προς Μάναρη. Σε απόσταση 2 χλμ. από τη στροφή είναι η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη.
   Από το νέο Εθνικό δρόμο Τρίπολη – Καλαμάτα απέχουν ελάχιστη απόσταση ανατολικά και η πρόσβαση γίνεται με έξοδο αμέσως μετά τα διόδια «Γέφυρας Μάναρη» στον κλάδο προς Καλαμάτα.
   Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει ακόμη είσοδος και έξοδος Μάναρη στον κλάδο Καλαμάτα-Αθήνα.
   Είναι η μεγαλύτερη λίθινη θολωτή και τοξωτή κοιλαδογέφυρα της Ελλάδας. Καλύπτει τόξο 39ο 45’ και έχει ακτίνα κύκλου 165,84 μέτρα. Εσωτερικά έχει μήκος 113,943 μέτρα και εξωτερικά 117,257 μέτρα. Έχει οκτώ (8) ανοίγματα (καμάρες) με 12,5 μέτρα το καθένα. Το μέγιστο ύψος της είναι 21 μέτρα και το πλάτος της είναι 4,25 μέτρα.
Μελετήθηκε, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τη γαλλική εταιρεία Societe Anonyme Internationale de construction et denterprise des Tranaux Publiques (Ανώνυμη Διεθνής Εταιρεία Κατασκευών και Εργολαβικών Έργων). Τα σχέδιά της είναι της περιόδου 1890 – 91 από το Γάλλο αρχιμηχανικό Α. Cotteland. Αρχιμηχανικός κατασκευής ήταν ο P. Lepeche.
Η κατασκευή της έγινε μεταξύ των ετών 1892 – 1896.
            Υπάρχει σχεδιάγραμμα κατασκευής της Γέφυρας σε κλίμακα 1/100, μήκους δύο περίπου μέτρων Χ 0,30 μ. και χειρόγραφα επιμετρητικά στοιχεία των εκτελεσθεισών εργασιών κατασκευής στα γαλλικά από 14 σελίδες Α3 και ημερομηνία 9 Οκτωβρίου 1896. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει, ότι η κατασκευή της γέφυρας τελείωσε το 1896. Ο σιδηροδρομικός άξονας Μύλων – Καλαμάτας πρωτολειτούργησε το έτος 1898.
            Η πέτρα της Γέφυρας και της Στάσης είναι ντόπια. Η γνωστή Μαναραίικη πέτρα. Είχαν ανοιχτεί νταμάρια στον παρακείμενο ορεινό όγκο «Σπαρτιά» και με ντεκοβίλ την έφερναν στο χώρο της Γέφυρας για πελέκημα και χτίσιμο. Εργάστηκαν Γάλλοι και Ιταλοί τεχνίτες, αλλά και Έλληνες. Και γυναίκες χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά της πέτρας και για το χοντρό πελέκημά της.
            Από της κατασκευής της η Γέφυρα δε χρειάστηκε ποτέ παρέμβαση για επισκευή ή συντήρηση και δεν επηρεάστηκε ποτέ από φυσικά φαινόμενα.
            Στην άκρη της γέφυρας βρίσκεται το κτίριο της Στάσης Μάναρη. Κτίστηκε το έτος 1897 με πέτρα ίδια με εκείνη της γέφυρας. Έχει το παραδοσιακό σχέδιο Στάσης της εποχής εκείνης. Είναι αληθινό κομψοτέχνημα.
            Η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη είναι τοπόσημα και σημεία αναφοράς για τους κατοίκους του χωριού Μάναρη, της ευρύτερης περιοχής, της Αρκαδίας, αλλά και των ταξιδιωτών του σιδηρόδρομου. Άλλοτε ο χώρος της Γέφυρας και της Στάσης έσφυζε από ζωή και κίνηση. Το τρένο ήταν το μοναδικό μέσον για την διακίνηση ανθρώπων και προϊόντων της περιοχής.
            Σήμερα το κτίριο της Στάσης είναι ερειπωμένο με ορθάνοιχτα παράθυρα και πόρτες και κατεστραμμένα ταβάνια, εγκαταλειμμένο από κάθε ανθρώπινη έγνοια και φροντίδα. Η Γέφυρα δε έχει υποστεί πρόσφατα ακρωτηριασμό των άκρων της από τους εργολάβους << εκσυγχρονιστές – ανακαινιστές >>, που γκρέμισαν κάτω από τη Γέφυρα τρεις λαξευμένους ογκόλιθους της στέψης - ο ένας ήδη εξαφανίστηκε και δεν τον αναζήτησε κανείς !! - και έβαλαν στη θέση τους τσιμέντο, ενώ κάλυψαν πάλι με τσιμέντο άλλους στα άκρα της. Για να αποφύγουν δε τις διαμαρτυρίες μας κάλυψαν το τσιμέντο με πρόχειρη και άσχετη επένδυση, που φαντάζει από μακριά και δημιουργεί αλγεινή εντύπωση και στους πλέον ανίδεους. Η άμεση αποκατάσταση του Μνημείου είναι πλέον υποχρέωση των αρμοδίων Αρχαιολογικών Υπηρεσιών και των Αρχιτεκτόνων του Ο.Σ.Ε.   

            Και η Γέφυρα και η Στάση Μάναρη έχουν χαρακτηριστεί μνημεία που «χρήζουν ειδικής κρατικής προστασίας …» (ΦΕΚ 391/Β/25.6.1985 και 1353/Β/14.9.2006).
            Ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. κ.Κων/νος Συρμακέζης σε απαντητική του επιστολή προς το Σύνδεσμό Μαναριωτών αναφέρει:
            "... Ήδη εκπονείται στο εργαστήριό μας Διπλωματική εργασία, το βασικό αντικείμενο της οποίας είναι η συμπεριφορά τη Γέφυρας αυτής σε ένα πιθανό μεγάλο σεισμό... Είμαι ευτυχής για τις ενέργειες που κάνετε να αναδείξετε τη Γέφυρα και επιθυμώ να σας διαβεβαιώσω ότι είμαι στη διάθεσή σας για να σας βοηθήσω σχετικά, όταν και όπου θεωρήσετε ότι μπορώ.....". Πράγματι η φοιτήτρια τότε, Πολιτικός Μηχανικός σήμερα, κ.Σταυρούλα Σουρτζή μελέτησε με κάθε λεπτομέρεια τα στοιχεία της Γέφυρας και αποτύπωσε την εργασία της και τα συμπεράσματά της σε βιβλίο 215 σελίδων με τίτλο "Παραμετρική διερεύνηση στατικής και αντισεισμικής συμπεριφοράς τοξωτών λίθινων γεφυρών ".
            Ο καθηγητής του Ε.Μ.Π. – Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών -κ.Περικλής Μπούρκας σε επιστολή του αναφέρει: "...Εντυπωσιάστηκα από το κάλλος και τη σπουδαιότητα του περίτεχνου αυτού μνημείου που δικαίως θέλετε να προβάλλετε. Η παλαιότητα της Γέφυρας σε συνδυασμό με το αρχιτεκτονικό της κάλλος και την περίτεχνη κατασκευή επιβάλλουν την ανάδειξή της σε τεχνικό και πολιτιστικό μνημείο. Για τους λόγους αυτούς πιστεύω ότι η Γέφυρα πρέπει να φωτιστεί και η μελέτη φωτισμού να γίνει με τη δέουσα στην περίπτωση προσοχή, ώστε πράγματι να συμβάλλει στην προβολή της ως ιστορικού τεχνικού επιτεύγματος...".
            Επίσης ο καθηγητής το Ε.Μ.Π. – Εργαστήριο Φωτομετρίας – κ.Φραγκίσκος Τοπαλής σε επιστολή του εκφράζει το θαυμασμό του για το περίτεχνο μνημείο και με πολλή χαρά αναλαμβάνει την επιστημονική καθοδήγηση φοιτητών του στην εκπόνηση Διπλωματικής εργασίας με θέμα το φωτισμό της Γέφυρας Μάναρη. Έτσι η Ηλεκτρολόγος Μηχανικός σήμερα, κ.Μυρτώ Κανακάκη, φοιτήτρια τότε, συνέταξε τη μελέτη φωτισμού της Γέφυρας η οποία διακρίθηκε και αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (http://www.flashlight.gr/images/news/090723_Myrto_Kanakaki.pdf). Η ίδια δημοσίευσε στοιχεία της μελέτης στο περιοδικό "Ηλεκτρολόγος" και αλλού με τον τίτλο: "Γέφυρα με τον Πολιτισμό".
Η Γέφυρα Μάναρη έγινε αντικείμενο συζήτησης σε Συνέδριο Πανεπιστημιακών Τεχνικών, με εισήγηση καθηγητών του ΕΜΠ, (κ.κ. Συρμακέζης, Αστέρης, Αντωνόπουλος, Μαυρούλη) στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ (11, 12 και 13.7.2006) και στο Νέο Δελχί των Ινδιών (6, 7 και 8.11.2006) ως ιστορικό τεχνικό, κατασκευαστικό επίτευγμα και προτείνονται λύσεις για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της στατικότητάς της.
            Σε ελάχιστη απόσταση δυτικά των μνημείων και σε σημείο ορατό από αυτά, βρίσκεται ο σταθμός διοδίων του νέου αυτοκινητόδρομου Τρίπολη – Καλαμάτα που με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ονομάστηκε σταθμός διοδίων «ΓΕΦΥΡΑΣ ΜΑΝΑΡΗ». Έτσι και οι ταξιδιώτες του αυτοκινητόδρομου βλέπουν από κοντά τη Γέφυρα, τη θαυμάζουν και αναφέρονται σε αυτή.

Το χωριό Μάναρη βρίσκεται λίγες εκατοντάδες μέτρα ανατολικά των μνημείων και ο δρόμος που οδηγεί σ’ αυτό διέρχεται κάτω από τη Γέφυρα.
Με τη με αριθμό 93/23.9.2010 ομόφωνη απόφασή του το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αρκαδίας συγκατατίθεται για το φωτισμό τους και γενικότερα την προβολή τους ως κομψοτεχνήματα λαϊκής αρχιτεκτονικής.
Προκειμένου να συντονιστούν οι ενέργειες και να εκφραστεί η βούληση όλων των εμπλεκομένων Φορέων και Υπηρεσιών επί του θέματος του φωτισμού των Μνημείων Γέφυρας και Στάσης Μάναρι, ο Σύνδεσμος Μαναριωτών απήυθηνε προς όλους κοινή αίτηση – αναφορά (28-07-2011) και τους κάλεσε να εκφράσουν τη συγκατάθεσή τους ή μη επί του θέματος και να καταβάλουν όλοι ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ για την υλοποίησή του.
Απαντώντας στην έκκληση αυτή :
α) Ο Δήμος Τριπόλεως με την υπ’αριθ. 406/5-9-2011 απόφασή του συγκατατίθεται κατά πλειοψηφία 39/40 γι το φωτισμό των Μνημείων.
 β) Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας με το υπ’αριθ. Πρωτ. 1.735.464/14-10-2011 απόφαση του γνωστοποιεί ότι (… δεν έχει αντίρηση για το φωτισμό των Μνημείων …).
γ) Η Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας παρέπεμψε το θέμα με θετική εισήγηση στο αρμόδιο Αρχαιολογικό Συμβούλιο το οποίο και απεφάνθη σχετικά στη συνεδρίαση του της 28ης Μαρτίου 2012 και εν συνεχεία εξεδόθη η υπ’ αριθμ. Πρωτ. ΥΠΠΟ/ΥΝΕΤΜΕΔΕ/Φ05-β/3016/22-5-2012 θετική απόφαση.
δ) Θετικά δέχτηκε την πρόταση – αίτηση του Συνδέσμου Μαναριωτών η Περιφέρεια Πελοποννήσου -- ο  Περιφερειάρχης και το Γραφείο του – στην  οποία και θα υποβληθεί – όπως και σε άλλους Φορείς και Υπηρεσίες – ο πλήρης πλέον φάκελος με την Τεχνική Μελέτη του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου και την έγγραφη συκγατάθεση όλων των εμπλεκομένων Φορέων και Υπηρεσιών προκειμένου το έργο να ενταχθεί σε πρόγραμμα για την υλοποίησή του.
            Σταθερά προσηλωμένος στην επίτευξη ου στόχου αυτού επί σειράν ετών ο Σύνδεσμος Μαναριωτών απευθύνεται ακόμη και προς ιδιώτες χορηγούς και καταβάλλει άοκνες, πολύχρονες, επίπονες, επίμονες, και μεθοδευμένες προσπάθειες για την αποκάλυψη των στοιχείων, την ανάδειξη, την προβολή, το χαρακτηρισμό της Γέφυρας και Στάσης Μάναρη ως Μνημείων, την εκπόνηση Μελέτης Φωτισμού τους, την έκφραση συγκατάθεσης όλων των εμπλεκομένων Φορέων και Υπηρεσιών, για τα δύο αυτά περίτεχνα Μνημεία λαϊκής αρχιτεκτονικής, ώστε να παραδοθούν αλώβητα, αναλλοίωτα και προβεβλημένα στις μελλοντικές γενιές στις οποίες και ανήκουν.

 Μάναρη 31-05-2012
                                                                                    Παναγιώτης Σιαμπέκος                                                             Πρόεδρος του Συνδέσμου Μαναριωτών
Τηλ. 6946 975 315

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΑΝΑΡΙΩΤΩΝ                              
Α Τ Τ ΙΚΗΣ
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1929                             
Πληροφορίες –Αλληλογραφία:                                Αθήνα 31 Μαΐου 2012         
Παναγιώτης Σιαμπέκος                                           
Θησείου 6 – 17455 Άλιμος                                     
Τηλ. 2109828398–6946975315                            
Προς
Την Περιφέρεια Πελοποννήσου
α)    Γραφείο κ. Περιφερειάρχη
β)    Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Κοινοποίηση:
1.    ΥΝΕΜΤΕΔΕ
       Μαιζώνος 17 - 26223 Πάτρα
2.    ΟΣΕ
       Καρόλου 1-3, 10437 Αθήνα
3.    Δήμο Τριπόλεως
       Γραφείο Δημάρχου
       2210 Τρίπολη
4.   Δημοτικό Διαμέρισμα Βαλτετσίου, για την ενημέρωση των Τοπικών Κοινοτήτων

Προκειμένου να ενημερωθούν κοινοποιείται:
1.    Καθηγητές Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
       α)     κ. Φραγκίσκο Τοπαλή
       β)     κ. Κων. Συρμακέζη
       γ)     κ. Περ. Μπούρκα
2.    Πολιτικούς Μηχανικούς:
       α)     κα Μυρτώ Κανακάκη
       β)     κα Σταυρούλα Σουρτζή
Αθήνα
Θέμα : Αίτηση φωτισμού της Γέφυρας και της Στάσης Μάναρη

Σχετικά : Η από 27/7/2011 αίτησή μας προς όλους τους εμπλεκόμενους στο θέμα, στους οποίους κοινοποιείται η παρούσα.

Στη συνέχεια της παραπάνω σχετικής αίτησής μας, σας γνωρίζουμε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι Φορείς και Υπηρεσίες ανταποκρίθηκαν θετικά και με αποφάσεις τους συγκατατίθενται στο φωτισμό των Μνημείων Γέφυρας και Στάσης Μάναρη.  Και συγκεκριμένα :
1.    Ο Δήμος Τριπόλεως με την από 5/9/2011 απόφασή του συγκατατίθεται κατά πλειοψηφία (39/40).                                                        (Συνημμένο 1)
2.    Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας με την με αριθ. πρωτ. 1.746.464/14-10-2011 απόφασή του "δεν έχει αντίρρηση" για το φωτισμό τους.                                                                                                      (Συνημμένο 2)
3.    Η Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας διαβίβασε με θετική εισήγησή της το αίτημά μας στο Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων Πελοποννήσου το οποίο γνωμοδότησε θετικά με την αριθ. 3/28-3-2012 πράξη του και εν συνεχεία εξεδόθη η υπ' αριθμ. πρωτ. ΥΠΠΟ/ΥΝΕΤΜΕΔΕ/Φ05-Β/3016/22-5-2012 θετική απόφαση. (Συνημμένο 3)
4.    Εκτός τούτων συνυποβάλλεται σε έντυπη μορφή (βιβλίο 114 σελίδων) η Μελέτη Φωτισμού των Μνημείων που έχει εκπονηθεί, ύστερα από αίτημά μας, από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο -- Καθηγητής κ. Φραγκίσκος Τοπαλής, πολιτικός Μηχανικός κα Μυρτώ Κανακάκη.                                (Συνημμένο 4)
5.    Συνυποβάλλεται επίσης "Σημείωμα Ιστορικών Στοιχείων της Γέφυρας και της Στάσης Μάναρη" -- σελίδες 6.                                 (Συνημμένο 5)

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι ο φάκελος είναι πλήρης όσον αφορά τη Μελέτη Φωτισμού των Μνημείων και τη συγκατάθεση των εμπλεκομένων στο στόχο αυτό.

Αξιότιμε κ. Περιφερειάρχη,

Σας παρακαλούμε θερμά να μεριμνήσετε:
α)    Να ανατεθεί σε αρμόδια Υπηρεσία η εναρμόνιση των όρων-προτάσεων των εμπλεκόμενων στην Τεχνική Μελέτη Φωτισμού.
β)    Να κοστολογηθεί η ολοκληρωμένη πλέον Τεχνική Μελέτη Φωτισμού και
γ)    Να ενταχθεί το έργο σε σχετικό Πρόγραμμα - ΕΣΠΑ ή άλλο - και να χρηματοδοτηθεί η υλοποίησή του.

Αξιότιμε κ. Περιφερειάρχη,

Ο Σύνδεσμος Μαναριωτών έχει αποδυθεί σε μία τιτάνια, πολύχρονη, επίπονη, επίμονη και μεθοδευμένη προσπάθεια για την αποκάλυψη των στοιχείων, την ανάδειξη, την προβολή και το χαρακτηρισμό της Γέφυρας και της Στάσης Μάναρη ως Μνημείων, την εκπόνηση Μελέτης Φωτισμού τους και την έκφραση της συγκατάθεσης όλων των εμπλεκομένων Φορέων και Υπηρεσιών, ενώ δεν παρέλειψε να αναζητήσει ακόμη και ιδιώτες χορηγούς.

Αξιότιμε κ. Περιφερειάρχη,

Στη δική σας πλέον αρμοδιότητα ανήκουν οι περαιτέρω ενέργειες και σ' αυτές προσβλέπουμε - όπως και προφορικά σας τονίσαμε - για το φωτισμό των δύο αυτών Μνημείων, για να θαυμάζονται σαν ένα εντυπωσιακό και αρμονικό αισθητικά σύνολο, να τονίζεται το κάλλος και η αρχιτεκτονική τους κομψότητα, ώστε να προστεθούν στο μακρύ κατάλογο της πλούσιας Αρκαδικής πολιτιστικής κληρονομιάς και να παραδοθούν προβεβλημένα, αλώβητα και αναλλοίωτα στις μελλοντικές γενιές στις οποίες και ανήκουν.

Με γνωστή και δεδομένη την ευαισθησία και την προσήλωσή σας στα πολιτιστικά θέματα --- και ιδιαίτερα τα Αρκαδικά --- ευελπιστούμε για την πραγμάτωση του στόχου-οράματος αυτού και πάντα στη διάθεσή σας, για κάθε περαιτέρω συνεργασία,

Διατελούμε με τιμή,
Για το Διοικητικό Συμβούλιο

        Ο Πρόεδρος                                                             Ο Γραμματέας

     Παναγιώτης Σιαμπέκος                                              Κων/νος  Τζαβάρας


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
& ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Πάτρα 22-5-2012
Αρ.Πρωτ./ΥΠΠΟΤ/ΥΝΕΜΤΕΔΕ/Φ05-β/3016
Ταχ.Δ/νση: Μαιζώνος 17
262 23 Πάτρα
Πληροφορίες: Χ. Κολώνας
Τηλέφωνο: 2610 225.147
Fax:2610623172
           ~~~~~~

ΘΕΜΑ: Έγκριση μελέτης φωτισμού της
τραινογέφυρας Μάναρη και του κτηρίου της
ομώνυμης στάσης του σιδηροδρομικού
δικτύου Πελοποννήσου πλησίον της Τ.Κ.
Μάναρη Δ. Τρίπολης.
ΚΟΙΝ: 1 Σύνδεσμος Μαναριωτών
Αττικής
Θησείου 6- 17455
Άλιμος
2 ΟΣΕ
Καρόλου 1-3
10437 Αθήνα
3 Πολεοδομία Τριπόλεως
4 ΛΘ' ΕΠΚΑ
Τρίπολη
5 25η Εφορεία Βυζαντινών
Αρχαιοτήτων Αρχαία Κόρινθός

Α Π Ο Φ Α Σ Η

Έχοντας υπόψη:

1.Τις διατάξεις:
α)Του Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α/22-4-2005) «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την
Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα».
β)Του Ν. 3028/2002 «Για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής
Κληρονομιάς».
γ)Του Π.Δ. 186/6-10-2009 (ΦΕΚ 213/Α/7-10-2009) «Συγχώνευση των Υπουργείων
Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης».
δ)Του Ν. 2039/1992 (ΦΕΚ 61/Α/13-4-1992) «Περί Κύρωσης της Σύμβασης για την
Προστασία της Αρχ/κής Κληρονομιάς της Ευρώπης».
ε)Του Π.Δ. 191/2003 «Περί Οργανισμού του ΥΠΠΟ» (ΦΕΚ 146/Α/13-6-2003).
2.Την με αρ. 115/2003 ατομ. γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
3.Την Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/15/3696/20-1-2004 (ΦΕΚ 180/Β/30-1-2004) «Περί
Μεταβίβασης αρμοδιοτήτων στις Περιφερειακές και Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες
αρμοδιότητας της ΓΔΑΠΚ και ΓΔΑΜΤΕ του ΥΠΠΟ και των Συμβουλίων του Ν. 3028/2002»
(ΦΕΚ 70/Β/20-1-2004).
4.Την Υ.Α.ΥΠΠΟ/ΔΙΝΣΑΚ/65354/1820/29-8-2006 (ΦΕΚ 1353/Β/14-9-2006) με την οποία
χαρακτηρίστηκε ως μνημείο η Τρενογέφυρα του ΟΣΕ επί της γραμμής Τριπόλεως –
Καλαμάτας φερόμενης ιδιοκτησίας Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (Ο.Σ.Ε.)
5.Τις με ημερομηνία 27-7-2011 και 8-8-2011 αιτήσεις του Συνδέσμου Μαναριωτών σχετικά με το θέμα
6.Την γνωμοδότηση του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Πελοποννήσου όπως αυτή
εκφράσθηκε στο με αρ. 14 απόσπασμα της με αρ. 3 / 28-03-2012 Πράξης.
7.Το με ημερομηνία 10-4-2012 έγγραφο του Συνδέσμου Μαναριωτών Αττικής με το οποίο
μας κοινοποιήθηκαν οι απόψεις του ΟΣΕ σχετικά με το θέμα όπως αυτές διατυπώνονται στο με στο με αρ. πρ. 1.736.464/14-10-2011 έγγραφό του προς το Σύνδεσμο Μαναριωτών
Αττικής

Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ο Υ Μ Ε
Εγκρίνουμε την μελέτη φωτισμού της τραινογέφυρας Μάναρη και του κτηρίου της
ομώνυμης στάσης του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου πλησίον της Τ.Κ. Μάναρη
ΑΔΑ: Β498Γ-ΒΟ7 Δήμου Τρίπολης Αρκαδίας με τους ακόλουθους όρους:
1. Τα φωτιστικά σώματα στη γέφυρα θα τοποθετηθούν στο ίδιο νοητό επίπεδο
πλην αυτών στα ακραία πόδια τα οποία λόγω της κλίσεως του εδάφους θα
τοποθετηθούν κοντά στο έδαφος αλλά θα εκπέμπουν τη μισή ένταση φωτός
2. Θα προστεθεί γραμμικός φωτισμός στην πάνω ακμή των δύο εξωτερικών
πλευρών της γέφυρας, ακριβώς κάτω από το μικρό γείσο που διαμορφώνεται εκεί.
Το είδος των φωτιστικών σωμάτων θα επιλεγεί σε συνεργασία με την ΥΝΕΜΤΕΔΕ.
3. Τα πλαστικά βύσματα στερέωσης των προβολέων επί των τοιχοποιιών του
κτηρίου και των βάθρων της γέφυρας θα τοποθετηθούν με διάτρηση συμπαγών
λίθων και όχι σε αρμούς.
4. Ο τύπος φωτιστικών που θα τοποθετηθεί δεν θα απαιτεί την δημιουργία
φωλεών στο λίθινο φορέα της γέφυρας.
5. Οι ηλεκτρικοί πίνακες που θα απαιτηθούν θα τοποθετηθούν σε απόσταση
τουλάχιστον 5m από τα κτίσματα της γέφυρας και του σταθμού και σε θέσεις που θα
αποφασιστούν αφού υποβληθούν τα αντίστοιχα σχέδια χωροθέτησης για έγκριση
από την Υπηρεσία.
6. Να υποβληθούν στην Υπηρεσία μας τα σχέδια με τις οριστικές θέσεις
τοποθέτησης ηλεκτρικών πινάκων, φωτιστικών και καλωδιώσεων για έλεγχο και
τελική έγκριση.
Ο υπεύθυνος μηχανικός έργου, παρακαλείται, με την ολοκλήρωση των εργασιών, να
προσκομίσει στην Υπηρεσία μας φωτογραφίες (έντυπες και σε ηλεκτρονική μορφή), που
θα δείχνουν τα μνημεία πριν την έναρξη των εργασιών (οι φωτογρ. θα αντιστοιχούν στα
σχέδια αποτύπωσης) επίσης, θα αποτυπώνουν επακριβώς τα στάδια των εργασιών. Οι
τελικές φωτογραφίες θα αντιστοιχούν στα σχέδια της πρότασης, δηλ. οι φωτογραφίες των
όψεων θα αντιστοιχούν στα σχέδια των όψεων κ.ο.κ.
Επίσης, για οποιαδήποτε προβλήματα προκύψουν κατά την διαδικασία, ο
επιβλέπων μηχανικός οφείλει να ενημερώσει την Υπηρεσία μας. Σε αντίθετη περίπτωση,
μονομερείς πρωτοβουλίες εκ μέρους του ιδιοκτήτη ή του επιβλέποντος Μηχανικού, που θα
αποβούν εις βάρος του διατηρητέου, θα αντιμετωπισθούν με τις κυρώσεις που
προβλέπονται από το νόμο.
Η εφαρμογή των σχεδίων θα ελέγχεται από την ΥΝΕΜΤΕΔΕ.
Το έγγραφο αυτό δεν είναι οικοδομική άδεια ή αναγνώριση τίτλου ιδιοκτησίας, ούτε
αντικαθιστά άλλο έγγραφο που τυχόν απαιτείται από άλλη αρμόδια Αρχή ή Υπηρεσία.
Η έναρξη των εργασιών σημαίνει πλήρη αποδοχή όλων των όρων που
προαναφέρονται η δε τυχόν παράβαση της απόφασης και των σχεδίων θα επιφέρει τις
κυρώσεις που προβλέπονται από τον νόμο.

Η Προϊσταμένη της Υπηρεσίας
Άννα Κωτσοβίλη
Αρχιτέκτων Μηχανικός


_______________________________________________
* από την εφημερίδα "Αρκαδικό Βήμα" Αύγουστος 2012 αρ. φυλ. 237